GVAV Triathlon

Schaatstraining 2020-2021

Begin oktober gaat de ijsbaan van sportcentrum Kardinge open en starten ook de schaatstrainingen van onze club weer. De eerste officiële training vindt plaats op dinsdag 20 oktober 2020, maar op 13 oktober is er al een z.g. ´open training´ om sfeer te proeven. De trainingen zijn geschikt voor zowel de ervaren rijder als de beginneling. De schaatstrainers zijn Harry Schut en Frits Riemersma.

Elke dinsdagavond

Tijd: elke dinsdagavond van 20.15 uur tot ongeveer 21.30 uur plaats, tijdens het publieksuur, niet op feestdagen of tijdens sluiting van Kardinge. We trainen door tot het einde van het schaatsseizoen (in totaal ongeveer 20 keer). De entree voor de ijsbaan van Kardinge moet door de deelnemer zelf worden betaald.

Natuurijs

Bij natuurijs wijken we natuurlijk uit naar een mooie, dan te bepalen, natuurijslocatie. De training richt zich dan op de eventuele Run-Skate-Run die door de vereniging kan worden georganiseerd.

Aanmelden trainingen

Je kunt je per training opgeven, net als bij de andere trainingen. Per maand wordt dit via onze nieuwsbrief gecommuniceerd.
Voor de maand oktober zijn de links:

Basis: https://forms.gle/xUWwoZfJtccWoV97A

Gevorderd: https://forms.gle/GuNmQGZSjzMRF5LC7

Kardinge tijdens Corona

Lees dit goed door: Sporten in Kardinge: https://sport050.nl/sportlocaties/sportcentrumkardinge/veilig-sporten-tijdens-corona/

  • Blijf thuis bij klachten of als een gezinslid positief op corona is getest.
  • Was je handen regelmatig, nies en hoest in je elleboog.
  • Doe je sportkleding zoveel mogelijk thuis al aan. Er zijn minder omkleedmogelijkheden door het maximaal aantal sporters dat tegelijk in een kleedkamer mag zijn. Kluisjes kun je gebruiken.
  • De douches zijn beperkt te gebruiken, douche zo veel mogelijk thuis. We begrijpen dat in sommige gevallen douches noodzakelijk is bijvoorbeeld uitspelers of voor scholen die terug in de klas moeten.
  • Ga zo veel mogelijk thuis naar het toilet.
  • We volgen de lijn van de rijksoverheid en adviseren dringend in de openbare ruimtes van de sportaccommodaties  een mondkapje te dragen. Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Naast het dragen van een mondkapje in de openbare ruimte, blijft de 1,5m afstand houden ook nog steeds de basisregel. Tijdens het s. porten hoef je geen mondkapje te dragen. 
  • Je houdt 1,5 meter afstand als je niet aan het sporten bent (voor en na de training, in kleedkamers, gangen, kantine, op bankjes).
  • Tijdens het sporten hoef je geen 1,5m afstand te houden.
  • Ga direct naar huis, als je tijdens het sporten luchtwegklachten of koorts krijgt.
  • Volg alle pijlen en aanwijzingen van het personeel. 
  • Reserveer vooraf een starttijd voor zwemmen, schaatsen ( beide maximaal 3 dagen van te voren).
  • Betaal zo veel mogelijk contactloos of koop on line je 12-kaart of abonnement.
  • Luidkeels stemgeluid mag niet.
  • De tribunes in het hele gebouw zijn gesloten. Je mag niet kijken bij activiteiten.

Groepsindeling en doel schaatstraining

Er zijn twee trainingsgroepen. In de schaatslesgroep wordt aandacht geschonken aan het verbeteren van de schaatstechniek. De schaatsconditiegroep werkt voornamelijk aan het schaatsuithoudingsvermogen: als minimumeis geldt dat de deelnemers van de conditiegroep de bochtentechniek behoorlijk beheersen. Twijfel je over welke groep het beste geschikt voor je is, overleg dan met de trainers.

Het uiteindelijke doel van de GVAV-schaatstraining is deelname aan een wintertriathlon, maar schaatsplezier is net zo belangrijk. Schaatsen is bovendien een prima manier om ’s winters aan je conditie te werken. En natuurlijk pak je ijs en weder dienende de Run-Skate-Run van GVAV mee. Slechts vier keer georganiseerd. Maar gelukkig zijn winters niet te voorspellen. Ons advies: "Je kunt er maar beter klaar voor zijn."

Tips en regels

  • Het dragen van handschoenen en een helm is verplicht
  • De achterzijde van het schaatsijzer moet een ronding hebben ter grootte van een 1-euromunt
  • Snelheidswerk vindt plaats aan de binnenzijde van de 400m baan
  • Uitrijden doe je aan de buitenzijde van de baan
  • Inrijden 10' en uitrijden 5'
  • Gebruik passende schaatskleding